Wanneer onderneem jij als praktijkhoudende huisarts of praktijkmanager de juiste acties om hoge werkdruk aan te pakken?
Ik ga vandaag geen vrienden maken.
Laat ik voorop stellen dat ik een echte doener ben. Ik vind dat je zeker de feiten mag benadrukken, maar ik vind wel dat je er dan ook wat tegen moet doen. Alleen maar schreeuwen dat je eten aan het verbranden is en dan niet de juiste stappen ondernemen om zo snel mogelijk iets anders op tafel te zetten, is dus niet handig... Been there, done that.
De werkdruk bij huisartsen is té hoog. Twee van de drie huisartsen vinden de werkdruk inmiddels zo hoog dat ze het huisartsenvak willen verlaten. Deze berichtgevingen maken mij ongerust. Oprecht. Heel erg ongerust. Jij hebt dus naar alle waarschijnlijkheid ook te maken met een hoge werkdruk.
Ik ben dus een echte doener. Het minste wat ik kan doen is jou wakker schudden als huisarts, praktijkhouder of praktijkmanager.
Even terugkomend op de hoge werkdruk aanpakken, want daar gaat het om. Ik weet dat een probleem als de hoge werkdruk meerdere oorzaken heeft. Dat zag ik als leidinggevende in de supermarkt en als praktijkmanager in de huisartsenpraktijk. Het is namelijk niet hetzelfde als een lekke band vervangen. Hoge werkdruk is een ervaring en ligt aan heel veel factoren. De administratieve druk, de personeelsbezetting, de patiëntenpopulatie, de werkomgeving van medewerkers, de cultuur in de praktijk, de mindset van de medewerkers en nog zoveel meer...
Wat ik tegenwoordig vaak zie, is dat er dan wat wordt uitgeprobeerd. Een beetje eHealth promoten bij de patiënten. Na 2 maanden erachter komen dat er 100 aanmeldingen zijn en dan weer loslaten, want tja... het werkt niet.
Dan kijken naar een workshop 'Samenwerken in de praktijk' en hopen dat de workshop een goocheltruc is waardoor de communicatie en samenwerking in de praktijk naar topniveau zal stijgen.
Ik zal je dan vast niet verrassen... dat werkt niet zo. Het is het totale plaatje. En daarvoor heb je een strategie nodig. Zonder een plan waarin je de duidelijke stappen noteert, word je geconfronteerd met neergangen.
Het is zo zonde van jouw tijd en van jullie geld.
Als je geen plan hebt, kan je namelijk geen verwachtingen peilen. En wat dacht je van die ene goede oplossing die je had. Dat schuift dan ook alleen maar op, omdat de werkdruk hoog is en jullie geen tijd hebben om jullie oplossing te implementeren.
Dus het is tijd om een haalbaar strategisch plan te maken voor jullie praktijk. En stel dat niet uit, want de juiste tijd komt nooit. Je moet er de tijd voor maken. Wanneer ga jij je strategische plan maken?