Als je een praktijk overneemt, dan verandert de werkgever, inschrijvingsnummer van de KvK, verzekeringen, maar de personeelscontracten veranderen niet. Nou, eigenlijk wel, maar eigenlijk ook niet. Nu denk jij misschien: 'Huh? Hoe bedoel je?'
Personeelscontracten moeten qua inhoud hetzelfde blijven en je bent ook verplicht om het personeel over te nemen, tenzij het personeel zelf aangeeft niet mee te willen met de overname. De personeelscontracten moeten in artikel 1 gewijzigd worden dus de informatie van wie de rechtspersoon is die het contract verstrekt. Wees je er ook van bewust dat je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd moet aanbieden aan een medewerker die voor de derde keer een contract krijgt voor dezelfde functie. Dit is in de wet zo vastgelegd.
En er zijn nog zoveel meer regeltjes waar je rekening mee moet houden, maar dit zijn de belangrijkste waar je direct rekening mee kan houden bij de overname. Het is handig om de rest uit te besteden aan een bureau die gespecialiseerd is in HR-zaken of een praktijkmanager te laten scholen in HR-gerelateerde zaken.
Het kan zijn dat je medewerkers die langdurig ziek zijn gaat overnemen. Ook dit is verplicht dus het is niet mogelijk om de medewerker over te dragen aan de UWV of te ontslaan. Hierbij is het dus belangrijk dat je met de huidige praktijkhouder(s) in gesprek gaat over het traject waar de medewerker(s) in zit(ten).
Tip: vergeet niet een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten voor personeel als het verzuim in je praktijk hoger is dan 5% van je personeelsbestand. Weeg de jaarlijkse kosten af die je kwijt bent aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering tegen de bruto loonkosten die je betaalt voor de medewerker(s).
Als je de contracten rond hebt en de medewerkers beginnen met werken, is het handig om te bepalen of je een teamuitje moet doen voordat de overname daadwerkelijk is uitgevoerd. Als twee praktijken één worden, is het zeer wenselijk om de medewerkers met elkaar te laten kennismaken. Dit kan door middel van een workshop teambuilding of juist door een avond te bowlen en aansluitend te gaan eten. Het is natuurlijk de kunst om de medewerkers door elkaar te mengen, zodat ze elkaar leren kennen. Dus de teams die bij het bowlen zijn gemaakt, zitten niet naast elkaar tijdens het eten. Hoe beter de medewerkers elkaar leren kennen, des te beter de samenwerking gaat in het begin. Besteed ook aandacht aan huisregels, procedures, protocollen, werkwijzen, e.d. door een teamavond te organiseren waarin je presenteert wat de missie en visie van de praktijk wordt.
Een praktijkovername brengt veel uitdagingen met zich mee, maar met de juiste voorbereiding en aandacht voor je medewerkers kun je een soepele overgang realiseren. Door contracten tijdig aan te passen, langdurig zieke werknemers goed te begeleiden en te investeren in teambuilding, leg je een sterke basis voor een succesvolle praktijk. Vergeet niet dat je personeel de motor van je praktijk is – zorg goed voor hen en bied duidelijkheid en ondersteuning waar nodig. Met een doordachte aanpak kun je je volledig richten op het leveren van uitstekende zorg aan je patiënten. Heb je hulp nodig? Plan eenvoudig een vrijblijvend gesprek met ons in voor advies.
Reactie plaatsen
Reacties