Volgens sommige Lean-experts is Lean ontstaan rond Benedictijns leiderschap. Benedictus van Nursia heeft zes principes beschreven die de basis vormen van het hedendaagse LEAN Management.  In 1574 werden in  Venetië Galei-schepen in serie gebouwd. Door flow in het proces te creëren konden zij iedere dag 1 schip afleveren. De eerste studies over verspillingen kwamen van Benjamin Franklin. In 1720 schreef hij over verspillingen in processen.

Het doel van LEAN werken en in praktijkprocessen toepassen is ervoor zorgen dat knelpunten opgelost kunnen worden. In wat voor tijd? Dat is per knelpunt verschillend.

 

Enkele knelpunten waar LEAN werken een oplossing aan biedt:

Verspilling van medicatie uit spoedtas, afspraken maken is alleen telefonisch mogelijk, protocollen en andere documenten moeten nog in klappers opgezocht worden, medewerkers triageren bij het eerste contact met de patiënt van onvoldoende niveau, VIM-meldingen worden gemaakt, maar nooit besproken. Wilt u te weten komen wat wij voor u kunnen betekenen? Vraag een vrijblijvende intakegesprek aan. Curis Consultancy bespreekt graag de mogelijkheden met u.

Hoe lossen we knelpunten hedendaags op?

Wat er in de praktijk veel gezien wordt, is dat knelpunten met meer uren en meer geld (hogere salarissen) ‘opgelost’ probeert te worden. Dit is helaas een verkeerde manier van werken, want je moet erachter komen wat de bron van de knelpunt is, de bron aanpakken zodat het niet constant terug komt. Met bovenstaande 'oplossingen' ben je in de praktijk alleen bezig met symptoombestrijding. Een probleem zoals het opraken van formulieren los je niet op door het eerder laten beginnen van je assistenten, maar door erachter te komen wanneer je voorraad aangevuld moet worden en dit zo mogelijk maar 1x per week te doen in plaats van elke dag. Zo zijn er nog talloze knelpunten waar dagelijks teveel tijd aan wordt besteed.

Welke praktijken kunnen een LEAN traject beginnen?

Dat is afhankelijk van een paar belangrijke punten.

  1. Er moet sprake zijn van een wil om de kwaliteit van de processen te verbeteren. Niet alleen de praktijkhouder(s) en praktijkmanager moeten dat willen, maar ook de artsen, assistentes, praktijkondersteuners en andere betrokkenen in de praktijk, moeten aan kwaliteit willen werken.
  2. Er moet sprake zijn van een zogeheten 'burning platform'. Precies als je op dit moment de regie kwijt bent op processen, je wel voldoet aan alle eisen, maar dat heel veel tijd en energie kost, als de praktijk nu niet overdraagbaar is, is het tijd om een stap te zetten naar LEAN werken.
  3. Er moet sprake zijn van nieuwsgierigheid. De intrinsieke motivatie om aan de slag te gaan met LEAN management in de praktijk moet hoog genoeg zijn om goede stappen te zetten naar een praktijk die zo min mogelijk tijd en goederen verspilt.

Als er sprake is van één van de bovenstaande punten, dan is het verstandig om contact op te nemen voor een vrijblijvende intakegesprek.