Binnen kwaliteitsmanagement spreekt men over meerdere benaderingen die een definitie vormen omtrent kwaliteit. Een product of dienst moet aan verwachtingen voldoen. Productgerichte -, transcedente -, gebruiksgerichte -, productie – en waardegerichte benaderingen zijn allen verschillende benaderingen binnen het kwaliteitsmanagement.

Waarom kwaliteit?

Organisaties hebben diverse redenen om voor goede kwaliteit te kiezen. De belangrijkste redenen zijn omdat ‘de klant/patiënt’ daar om vraagt en het enigszins verwacht binnen de zorg. Misschien klinkt dit heel vanzelfsprekend, maar hoe waarborgt u de kwaliteit binnen uw praktijk? Door de expertise Curis Consultancy krijgt u handvatten om meer bewustheid en inzichtelijkheid te creëren binnen de kwaliteit van uw bedrijfsprocessen. 

Binnen het kader van kwaliteitsborging is een kwaliteitssysteem zeer wenselijk binnen zorgorganisaties. Het kunnen aantonen dat het kwaliteitssysteem aan de voorwaarden voldoet, dat fouten snel gecorrigeerd worden en dat zorgontvangers weten dat deze maatregelen uitgevoerd worden, maakt dat het kwaliteitssysteem gewaarborgd wordt. Kwaliteitsborging gaat voornamelijk om het doorlichten en evalueren van de, in het kwaliteitssysteem vastgestelde, normen. Dit proces wordt ook wel een audit genoemd. Een kwaliteitssysteem-, proces-, product- en dienstaudit zijn vormen van audits die uitgevoerd kunnen worden.

Curis Consultancy biedt advies omtrent het conformeren aan wettelijk vastgestelde normeringen die van hedendaags belang zijn binnen de zorg. Denk hierbij aan informatiebeveiliging (AVG), Arbowetgeving en dienst- en kwaliteit normeringen. In het huidige zorgklimaat is het belangerijk om te blijven innoveren binnen uw organisatie. Ook biedt Curis Consultancy handvatten omtrent het volgen van richtlijnen en opstellen van protocollen bij (huisarts)praktijken. 

Ooit gehoord van de PDCA-cirkel? Of de Deming-cirkel? Dit zijn systematisch stappenplannen voor continue kwaliteitsverbetering. Curis Consultancy biedt ondersteuning binnen deze fases van kwaliteitsverbeteringen.  

Kwaliteitszorg heeft betrekking op alle processen binnen een organisatie. Processen als de productiefasen van inkoop en productie tot marketing en verkoop. Kwaliteitszorg is de bedrijfsfunctie die bij het ontwikkelen, vervaardigen en op de markt brengen van producten of diensten uitgaat van de behoeften van de afnemers en die tegen een goede prijs-kwaliteitsverhouding produceert.

Spreekt de theorie omtrent kwaliteitsmanagement u aan en wilt u hier mogelijk mee aan de slag binnen uw organisatie? Vraag dan een vrijblijvende intakegesprek aan.